Kjøper vi mer av det vi ser i annonsering?

Mengden annonsering snakker sannsynligvis sitt klare språk. Hadde vi ikke kjøpt det vi ser på annonsering, ville annonsering helt ha forsvunnet. Eller er det at reklamebransjen har bedratt næringslivet og selger en tjeneste som er helt unødvendig? For å svare på det spørsmålet, kan jeg gå til meg selv. Jeg ville kjøpe tannkrem i går, og da jeg stod der med tannkrem i hånden min, begynte jeg å tenke på hvorfor jeg valgte akkurat den jeg hadde tatt. Det var ikke det jeg vanligvis kjøper, men en helt ny. Jeg begynte å tenke og snart innså at denne artikkelen har vært involvert i annonsering veldig intensivt i det siste. Så når det gjelder meg og hvordan jeg handler i butikken, virker annonsen tydeligvis.

En slags reklame jeg liker

Jeg liker ikke annonsering. Når det er på TV, går jeg og får noe på kjøkkenet, eller gå på toalettet. Og annonseringen på internett jeg filtrerer med et program du kan laste ned til datamaskinen. Det er imidlertid en form for reklame jeg liker, og det er når selskapene har sin logo på varer som reklame. Jeg har sikkert tre vannflasker med forskjellige firmanavn og en termos. Golfballene jeg eier har jeg mottatt gratis, og de har også en logo på den. Hvis du er litt smart, kan du få tak i mange ting du trenger i hverdagen, helt gratis. Se etter selskaper som gir bort profilartikler, og du kan fylle hjemmet ditt med nyttige gadgets, gratis.

2 Apr 2019